De peste 5 ani Institutul pentru Politici Publice (IPP) luptă pentru afirmarea şi protejarea dreptului de acces la informaţii de interes public. Considerăm că orice cetăţean, indiferent de mediul de rezidenţă, educaţie, vârstă etc. are dreptul să cunoască orice informaţie care priveşte sau rezultă din activitatea unei instituţii/autorităţi publice. De la detalii privind contractele de achiziţie publică şi până la informaţii referitoare la agenda zilnică a  ministrului/primarului/consilierilor, toate acestea reprezintă informaţii de interes public pe care cetăţenii, jurnaliştii, organizaţiile neguvernamentale etc. au dreptul să le cunoască.

Există însă şi autorităţi care consideră că dreptul la informaţie este un privilegiu pe care îl acordă arbitrar. Împotriva acestora IPP a declanşat o amplă campanie de expunere publică/sancţionare prin acţionarea în instanţă a tuturor instituţiilor/autorităţilor publice care încalcă dreptul la informare, devenind în prezent singura organizaţie neguvernamentală din România care practică constant acest mijloc de conştientizare/educare în spiritul transparenţei. Cu peste 100 de procese iniţiate (cele mai multe acţiuni deja câştigate) împotriva acelor autorităţi care nu respectă dreptul de liber acces la informaţii de interes public, IPP îşi propune să împărtăşească aceste experienţe cu organizaţii, experţi şi activişti din ţară, considerând că numai aşa putem continua eforturile de creştere a transparenţei în administraţia publică din România. Puterea exemplului, prin publicarea a cât mai multe solicitări/răspunsuri primite de la autorităţi publice de la toate nivelurile, vor împiedica/limita pe viitor abuzuri de tipul aplicării arbitrare a dreptului la informaţie, a costurilor prea mari impuse pentru copierea documentelor etc.

Istoricul eforturilor IPP de promovare a transparenţei şi a dreptului de liber acces la informaţii de interes public – situaţia acţiunilor în instanţă iniţiate împotriva instituţiilor/autorităţilor care ne-au încălcat dreptul de liberă informare.


Autorităţi centrale:

  • Parlamentul României: informaţii privind cheltuielile cu deputaţii/senatorii, defalcate pe categorii;
  • Ministere:

    o Ministerul Mediului, Ministerul Tineretului şi Sportului): agenda miniştrilor – întâlniri cu mediul privat;
    o Ministerul Sănătăţii – informaţii privind persoanele cu dizabilităţi mentale internate în unităţile aflate în subordinea Ministerului;
  • Autoritatea Electorală Permanentă: rapoartele de venituri şi cheltuieli depuse de principalii candidaţi în alegerile locale din 2008;
  • Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap: contractele de finanţare acordate Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în cadrul programului de incluziune socială finanţat de Banca Mondială;

Autorităţi locale:

  • Primării/consilii locale:
    • informaţii privind responsabilitatea întocmirii rapoartelor anuale în baza legii nr. 544/2001 şi a legii nr. 52/2003: Primăria Municipiului Alba Iulia, Primăria Municipiului Drobeta Turnu Severin, Primăria Municipiului Miercurea Ciuc, Primăria Municipiului Târgu Mureş, Primăria Municipiului Tulcea, Primăria Municipiului Vaslui, Primăria Sectorului 5, Primăria Oraşului Balş, jud. Olt, Primăria Oraşului Bălan, jud. Harghita, Primăria Oraşului Bereşti, jud. Galaţi, Primăria Oraşului Bucecea, jud. Botoşani, Primăria Oraşului Costeşti, jud. Argeş, Primăria Oraşului Curtici, jud. Arad, Primăria Oraşului Gura Humorului, jud. Suceava, Primăria Oraşului Năvodari, jud. Constanţa, Primăria Oraşului Negreşti Oaş, jud. Satu Mare, Primăria Oraşului Nehoiu, jud. Buzău, Primăria Oraşului Nucet, jud. Bihor, Primăria Oraşului Râşnov, jud. Braşov, Primăria Oraşului Sălişte, jud. Sibiu, Primăria Oraşului Segarcea, jud. Olt, Primăria Oraşului Târgu Ocna, jud. Bacău, Primăria Oraşului Uricani, jud. Hunedoara, Primăria Oraşului Videle, jud. Teleorman
    • informaţii privind calitatea serviciilor comunitare de utilităţi publice: Primăria Municipiului Alba Iulia, Primăria Municipiului Alexandria, Primăria Municipiului Bacău, Primăria Municipiului Braşov, Primăria Municipiului Călăraşi, Primăria Municipiului Drobeta Turnu Severin, Primăria Municipiului Miercurea Ciuc, Primăria Municipiului Slatina, Primăria Municipiului Târgu Mureş, Primăria Sectorului 1, Primăria Sectorului 2, Primăria Sectorului 5, Primăria Sectorului 6;
    • informaţii privind costurile serviciilor pentru persoanele cu dizabilităţi mentale: Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din judeţele Argeş, Bistriţa Năsăud, Botoşani, Brăila, Caraş Severin, Cluj, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Iaşi, Ilfov, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Timiş, Tulcea, Vâlcea, Vrancea.
    • Informaţii privind activitatea consilierilor locali: Primăria Municipiului Alexandria, Primăria Municipiului Câmpulung Muscel, Primăria Municipiului Mangalia, Primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea, Primăria Municipiului Roman, Primăria Municipiului Turda;
    • informaţii privind achiziţiile publice efectuate de primărie în anii 2007 şi 2008: Primăria Municipiului Baia Mare, Primăria Municipiului Drobeta Turnu Severin, Primăria Municipiului Slobozia, Primăria Municipiului Târgu Mureş, Primăria Municipiului Vaslui

Dintre acestea, unele autorităţi nu au furnizat informaţiile solicitate de IPP nici chiar în urma emiterii sentinţei judecătoreşti în acest sens, motiv pentru care Institutul a apelat chiar şi la serviciile unui executor judecătoresc pentru a le determina pe acestea să respecte principiile transparenţei. Astfel, următoarele instituţii: Primăria Municipiului Alexandria, Primăria Municipiului Bacău, Primăria Municipiului Câmpulung Muscel, Primăria Municipiului Mangalia, Primăria Municipiului Miercurea Ciuc, Primăria Municipiului Râmnicu Vâlcea, Primăria Municipiului Târgu Mureş (2 procese câştigate de IPP), Primăria Municipiului Turda, Primăria Sectorului 2, Primăria Sectorului 5 (2 procese câştigate de IPP) au fost somate de către executoriul judecătoresc să ofere Institutului informaţiile câştigate prin decizie judecătorească ca urmare a procesului intentat precum şi să returneze cheltuielile de judecată angajate.

Instanţe şi parchete:

Instanţe: indicatori privind procesul judiciar – Curtea de Apel a Municipiului Constanţa, Curtea de Apel a Municipiului Timişoara, Tribunalul Municipiului Cluj, Tribunalul Municipiului Dolj, Tribunalul Municipiului Neamţ, Tribunalul Municipiului Sibiu, Judecătoria Municipiului Deva, Judecătoria Municipiului Râmnicu Sărat;

Parchete: indicatori privind procesul judiciar – Parchetul de pe lângă Curtea de Apel a Municipiului Constanţa, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel a Municipiului Piteşti, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel a Municipiului Suceava, Parchetul de pe lângă Tribunalul Municipiului Constanţa, Parchetul de pe lângă Tribunalul Municipiului Maramureş, Parchetul de pe lângă Judecătoria Gheorgheni, Parchetul de pe lângă Judecătoria Municipiului Turda

Pentru informaţii suplimentare,contactaţi Elena Iorga, Director de programe sau Adrian Moraru, Director adjunct IPP, la tel: 021 212 31 26/27, e-mail: elena@ipp.ro şi adrian@ipp.ro.


0 comentarii la “Dreptul la informaţii de interes public (proiect IPP)”
Comentariul tau