sursa: http://www.successcoaching.ro/tipare-comportamentale-in-comunicare/

“Nu putem sa nu comunicam” – este un paradox pe care l-a observant cu ceva timp in urma un psihoterapeut. Si avea dreptate. Totul in jur este comunicare: comunicam cu noi dar si cu cei din jurul nostrum. Comunicam prin cuvinte, semne sau comportamente. Comunicam permanent, dar totusi frecvent ni se intampla sa descoperim ca nu suntem efiecienti in ceea ce comunicam, sau ca mesajul nostrum nu a fost receptat asa cum ne-am dorit noi. Care este procesul?

Specialistii in comunicare sunt de parere ca dificila comunicare este principala problema care creeaza conflicte la orice nivel al vietii noastre – de la micile neintelegeri care degenereaza in conflicte de viata, pana la disputele diplomatice intre natiuni. Chiar daca s-au facut numeroase studii stiintifice care s-au axat asupra comunicarii si optimizarii ei, marea majoritate a oamenilor prefera sa se bazeze pe intuitie, credinte sau prejudecati atunci cand fac alegeri importante in viata.

Iar aceste alegeri le fac, intotdeauna, prin mijlocirea comunicarii. Fiecare om are un mod unic de a gandi si de a prelucra informatiile. Unii gandesc analitic, detaliat, altii prefera generalizarile; unii se simt atrasi de tot ce este nou si diferit, altii se indreapta numai spre lucruri familiare. Atunci cand comunicam, utilizam seturi de valori in functie de perceptia noastra asupra realitatii, de identitatea proprie si istoria personala, dar si in functie de istoria grupului social din care facem parte.

Spre exemplu, oamenii care au aceleasi origini sociale pot sa comunice mai usor intre ei.

Daca vei observa si asculta cu atentie o persoana atunci cand comunica prin cuvinte, vei putea intelege modul in care acea persoana functioneaza, cum anume prelucreaza informatiile si alege sa raspunda.

Fiecare dintre noi utilizeaza o serie de “filtre“, prin care lasa sa treaca realitatea exterioara. De exemplu, eliminam multe informatii care ni se par inutile sau carora nu le-am acordat suficienta atentie. Sau distorsionam lucrurile, prin imaginatie sau creativitate. Tot ca un filtru actioneaza si generalizarea, in care, de la cateva exemple particulare, cream principii generale care ne calauzesc in majoritatea situatiilor, oricat de diferite ar fi acestea.

Fiecare dintre noi folosim o serie de “tipare comportamentale” atunci cand comunicam sau actionam. Sunt moduri de a spune sau de a face insusite de noi de-a lungul timpului iar multe dintre ele sunt ineficiente si distructive.

Modul in care ne folosim filtrele si tiparele si lasam sa “intre” si sa “iasa” informatiile ne determina in mod direct comportamentul. Atunci cand ne gasim intr-o situatie oarecare, cuvintele pe care le folosim si, mai ales, felul in care le utilizam – adica structura frazei – arata ce ne trebuie pentru a avea motivatia de a face ceva sau ce anume ne poate declansa motivatia.

Felul in care raspundem prin cuvinte dezvaluie tiparul comportamental pe care il avem. Din aceasta perspectiva, exista doua tipologii:

– persoane proactive, care iau cu usurinta initiativa; acestea folosesc propozitii scurte, clare si la obiect, vorbesc repede si se misca mult;

– persoanele reactive, aflate la polul opus celor proactive, sunt cele care prefera sa ii lase pe altii sa actioneze sau asteapta oricat pentru a veni un moment potrivit in care sa actioneze. Folosesc propozitii incomplete, cu verbe pasive si multe infinitive; prefera sa analizeze indelung situatiile, putand sta nemiscate perioade lungi.

In ceea ce priveste motivatia pentru a face, daca observam oamenii din jur,vom vedea:

oameni motivati de apropierea de obiectiv “Ma apropii de” – sunt persoane care se concentreaza asupra scopului, fiind entuziaste si uitand sa ia in calcul si eventualele obstacole. Cei care se inscriu in aceasta categorie vorbesc despre a castiga, a atinge (o tinta) si a avea, utilizand gesturi largi de afirmare si includere;

– oameni motivati de indepartarea de situatii nedorite “Ma indepartez de” – sunt cele care pun accent pe ceea ce ar trebui evitat, fiind motivate de aparitia unor probleme. Aceste persoane vorbesc despre situatii de care trebuie sa scape, despre lucruri nedorite si folosesc frecvent gesturi de negare si excludere.

Sunt cateva intrebari care te pot ajuta sa descoperi care sunt tiparele tale comportamentale in comunicare:
– Ai tendinta sa preiei initiativa atunci cand vorbesti cu cineva?
– Ce anume te face sa treci la actiune atunci cad cand comunici un gand, idée, plan?
– Cum exprimi ceea ce simti, stii sau gandesti?
– Care este comportamentul tau in situatii de schimbare sau stres?
– Ce fel de informatii ai nevoie pentru a intelege mesajul: detalii sau perspective?

Si daca ai raspuns la toate aceste intrebari si stii care sunt tiparele tale, mai am o intrebare:
– Ce vei face cu tot ceea ce ai descoperit despre tine?


0 comentarii la “Tipare comportamentale in comunicare”
Comentariul tau