Panourile solare care produc energie electrica, incalzesc apa si reduc factura la utilitati nu se mai utilizeaza doar pentru proiecte cum ar fi casa viitorului, ci, mai nou, si pentru asa-numita „Casa verde”.

Stiati ca puteti sa inlocuiti sau sa completati vechiul sistem de incalzire a casei, cu sisteme moderne, pe banii statului? Ei bine, da, daca aveti in plan utilizarea energiei solare, geotermale si eoliene, care imbunatatesc calitatea aerului, apei si a solului, apelaand la panouri termosolare, cele fotovoltaice, pompe geotermale sau mini-centrale eoliene.

Intrati in „Casa verde” si beneficiati de finantare nerambursabila de pana la 90%! Programul se adreseaza atat persoanelor fizice, asociatiilor de locatari si proprietari, cat si firmelor si unitatilor de invatamant. Astfel, persoanele fizice, asociatiile de locatari si ONG-urile beneficiaza de finantare nerambursabila care acopera 90% din valoarea proiectului, dar nu mai mult de 25.000 de lei pentru un sistem. Programul se desfasoara anual, in perioada 5 ianuarie – 5 decembrie. Indiferent de cetatenie, solicitantii trebuie sa detina in proprietate, concesiune sau locatie, in Romania, imobilul unde se instaleaza sistemul, sa actioneze in nume propriu si sa sustina contributia proprie de 10% din valoarea proiectului.

In cazul companiilor se acorda 50% finantare nerambursabila, in valoare maxima de 250.000 de lei pentru un sistem (in cazul proiectelor din regiunea Bucuresti-Ilfov finantarea este de 40% si de maximum 200.000 de lei pentru un sistem). Pentru unitatile administrativ-teritoriale si institutiile de invatamant se acorda 60% finantare nerambursabila, maximum 300.000 de lei pentru un sistem. Pentru firmele, primariile, unitatile de invatamant etc., care au dorit sa-si instalaze astfel de sisteme pentru a reduce facturile la utilitati, termenul-limita pentru depunerea cererilor a fost 28 noiembrie. in schimb, pentru persoanele fizice si asociatiile de locatari programul incepe din 5 ianuarie 2009.

Suma prevazuta anul viitor pentru derularea programului este de 520 de milioane de lei, bani alocati de la bugetul taxei de poluare pentru autovehicule, care se colecteaza la Fondul pentru mediu. Acesta este gestionat de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM). Din totalul de 520 de milioane de lei, 400 de milioane de lei sunt destinate finantarii proiectelor depuse de persoanele fizice si asociatiile de proprietari, iar 120 de milioane de lei sunt alocate pentru operatori economici, unitati administrativ-teritoriale, unitati de invatamant etc.

Pasii care trebuie urmati

Persoanele fizice sau asociatiile de locatari care indeplinesc criteriile de eligibilitate, se inscriu la un singur instalator validat, dupa publicarea pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (www.afm.ro) a listei firmelor agreate, depunand o cerere de inscriere, conform modelului de pe site-ul AFM si documentele aferente. Se asteapta ca aceasta lista sa fie publicata pe acest site in jurul datei de 20 decembrie. Beneficiarul, impreuna cu firma agreata de AFM, stabileste care este sistemul cel mai potrivit pentru locuinta respectiva. Solicitantul si instalatorul cu care acesta a decis sa lucreze realizeaza un proiect, iar compania validata elibereaza solicitantului nota de acceptare, care asigura accesul acestuia in cadrul programului. Inscrierea solicitantului se face in limita sumei contractate de catre instalatorul validat cu AFM, iar responsabilitatea inscrierii solicitantilor in program revine in exclusivitate instalatorului validat. „Banii nu sunt virati cetateanului, ci intra direct din conturile AFM in cele ale firmei care comercializeaza si instaleaza sistemele respective”, a explicat ministrul mediului, Attila Korodi. Finantarea se face esalonat, pe durata de valabilitate a contractului de finantare, si pe masura realizarii proiectului.

Pentru instalatorul validat, termenul de realizare a proiectului nu poate depasi 11 luni, respectiv data de 5 decembrie a fiecarui an. Daca firma agreata nu a demarat lucrarile de instalare sau nu le-a finalizat pana la data de 5 decembrie, atunci suporta integral costurile eligibile ale lucrarii, dar si cele de achizitie a sistemului, in proportia care ar fi fost finantate de AFM.

In aceste conditii, firmele s-au aratat interesate de a participa la programul „Casa verde”? „Nu mi-am inchipuit ca va fi o avalansa de dosare. Peste 800 de firme specializate, care comercializeaza si instaleaza astfel de sisteme de incalzire, ne-au solicitat sa fie validate pentru a intra in acest program. insa aproape jumatate dintre acestea nu si-au platit contributiile la stat si nu pot fi incluse pe lista instalatorilor agreati”, a precizat, pentru Capital, Mihai Toti, presedintele AFM. Acesta sustine ca, pana in prezent, foarte multe firme au depus cereri pentru a-si achizitiona sistemele ecologice subventionate de stat si ca majoritatea acestora doresc sa-si cumpere panouri termosolare.

De retinut!

Solicitantul persoana-fizica se inscrie la un singur instalator validat, dupa publicarea pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) a listei instalatorilor validati, completand si depunand o cerere de inscriere, conform modelului din ghidul de finantare publicat pe prima pagina a site-ului AFM

60% este procentajul cu care se estimeaza ca se va reduce factura de apa calda daca se utilizeaza energia verde. De asemenea, se asteapta o reducere cu 30% a sumei platite pentru incalzire

Acte necesare

Persoane fizice
– Copie de pe actul de identitate
– Copia legalizata a actului de proprietate, contractul de concesiune etc. a imobilului
– Actul autentificat la notariat prin care proprietarul isi exprima acordul pentru efectuarea lucrarilor de instalare a sistemului
– Copia documentului care atesta casatoria sau desfacerea ei, schimbarea de nume sau prenume.

Asociatii de locatari
– Statutul asociatiei, copie
– Documentul care atesta dobandirea personalitatii juridice, daca este cazul, copie legalizata
– Certificatul de inregistrare fiscala, copie
– Hotararea adunarii generale care cuprinde decizia privind participarea la program, original sau copie legalizata
– Procesul-verbal al adunarii generale in care a fost ales presedintele, original sau copie legalizata
– Procura notariala pentru imputernicirea persoanei care va reprezenta asociatia
– Lista proprietarilor/locatarilor, copie.

Sursa:

http://www.capital.ro/articol/case-verzi-finantate-din-taxa-de-poluare-pentru-autovehicule-114669.html


7 comentarii la “"Case verzi" finantate din taxa de poluare pentru autovehicule”
  1. andrei a spus:

    Din ce se intelege aici, nu se pomeneste absolut nimic de executie ci de proiectare.
    Deci finantarea de 90% din valoarea proiectului care e maxim 10% din valoarea C+M(consum+manopera) este o frectie pe picior.
    Devizul general cuprinde proiectare, lucrari C+M, echipamentele scumpe care nu sunt trecute si ele prin indirecte si profit, taxele, avizele, studiu geo, autorizatie de construire etc etc. Socotind 90% din proiectare, socotind in general proiectarea e de 5-10% din valoarea C+M(fara valoarea de echipamente) ajungem pe ansamblu ca mult laudata finantare pe executia lucrarii si achitarea tuturor avizelor+taxe+alte acte duce undeva la 2-5 % pe total adica frectie cu spirt pe picior de lemn.

  2. Marian GHIONU a spus:

    Eu am retinut din acest program ca banii se dau si pe executie. Dupa ce o sa se publice lista instalatorilor agreati (pe http://www.afm.ro/), cred ca se poate intra in detalii.

  3. admin a spus:

  4. admin a spus:

  5. admin a spus:

  6. admin a spus:

  7. admin a spus:

Comentariul tau